Методична робота

Ефективні методи роботи на уроках інформатики

Справа навчання та виховання – це мистецтво, а тому закінченість і досконалість недосяжні, розвиток і вдосконалення — нескінченні. Успіх навчання ґрунтується на тому невловимому впливі вчителя, на тих прийомах, які щохвилини змінюються в класі й визначають суть успішного навчання. Тільки той спосіб викладання правильний, яким задоволені діти.Будувати кожен урок так, щоб у всіх учнів був стійкий інтерес, навчальна активність і бажання творити й пізнавати, експериментувати, формулювати й перевіряти гіпотези — завдання сучасного вчителя. Без застосування ефективних педагогічних ідей, інноваційних методів та комп’ютерних технологій при підготовці таких уроків тут не обійтися.Тому поряд із традиційними методами обов'язково треба використовувати інноваційні, що можуть активізувати учнів, направивши їх енергію в потрібне русло. Важливу роль відіграє «дозування» традиційних та інноваційних. Воно залежить від безлічі факторів, зокрема рівня навченості учнів, рівня педагогічного досвіду, інтелекту вчителя. Комбінуючи на уроках інноваційні і традиційні методи роботи, необхідно створювати умови для розвитку і саморозвитку особистості учня. Це допомагає:
  1.  сформувати міцні базові знання учня;
  2.  навчити, де учень може знайти необхідну йому інформацію з теми;
  3.  сформувати вміння, щоб учень міг яко­мога швидше знайти необхідну     інформацію із застосуванням новітніх інформаційних технологій;
  4.  розвинути в учнів уміння відфільтрувати в інформації тільки актуальну та корисну;
  5.  формувати вміння опрацьовувати, обробляти, редагувати інформацію застосовуючи сучасні інформаційні технології;
  6.  формувати вміння аналізувати інформацію, помічати закономірності та використо­вуючи їх, прогнозувати й робити висновки;
  7.  формувати вміння на основі аналізу попередньої інформації формувати власну точку зору;
  8.  формувати вміння генерувати власні оригінальні думки та ідеї.
Немає сумнівів, що  застосування методу проектів та тестових технологій на уроках інформатики дозволяє реалізувати більшість завдань, які ставить вчитель, готуючись до уроку.Зокрема, використання методу проектів на уроках дозволяє створити на уроці дослідницьку, творчу атмосферу. При цьому кожен учень залучений до активного пізнавального процесу, в основі якого — співпраця. У методі проектів дуже важливо показати учням їх особисту зацікавленість в отриманні знань, які можуть і повинні стати їм у пригоді їм у житті. Щоб реалізувати цей принцип, необхідно розглядати проблему, взяту з реального життя, знайому і значущу для учня, проблему, для вирішення якої необхідно застосувати не тільки отримані знання, а й нові, які належить набути.Робота над проектом цікава і водночас складна. Для її спрощення пропонується схема реалізації проекту зі змістом діяльності як вчителя, так і учня із зазначення кінцевого терміну підготовки кожного етапу.Окрім того, важливо не обмежувати учнів у виборі теми свого проекту, а лише вказувати на форму подання роботи в залежності від вивчення теми. Так, під час вивчення текстового процесора Word учні представляли свої роботи у вигляді рефератів. Під час вивчення електронних таблиць Excel проектні роботи оформляються у вигляді електронних. Представлення проектів під час вивчення PowerPoint у вигляді презентацій.Учні активно створюють проекти під час інтегрованих уроків.Оскільки метод проектів дозволяє оцінити здебільшого практичні навики роботи з комп’ютером, доцільно поєднувати його з комп’ютерним тестуванням, метою якого є перевірка теоретичного матеріалу.Тести — це одна з ефективних форм проведення контролю знань. Така форма контролю має цілу низку переваг:    охоплює контролем великий обсяг матеріалу;    зменшує порівняно з традиційним опитуванням затрати часу;    підвищує об'єктивність оцінювання знань;    є стимулюючим чинником, оскільки школярі вивчатимуть саме те, що оцінюється;    контролює не тільки велику кількість теоретич­них питань, але й практичні навички;Водночас тестування є стимулюючим чинником, оскільки тести допомагають школярам заповнити прогалини в знаннях, спонукають їх до самостійної участі в навчальному процесі.Тестовий контроль як якісний контроль знань активно впроваджується в сучасній освіті. Зовнішнє тестування та тести як форма здачі державної підсумкової атестації з інформатики стимулюють до використання тестової технології на уроках інформатики.Комп’ютерне тестування на уроках доцільно використовувати, як для підсумкової перевірки знань учнів з тем, так і на різних етапах уроку: під час актуалізації опорних знань, під час узагальнення вивченого матеріалу. Тестування можна проводити у Test.Слід зазначити, що така форма перевірки знань потребує попередньої підготовки учнів до цієї форми контролю. До того ж тестування має свої недоліки. До недоліків можна віднести той факт, що більшість тестових  завдань мають  уже готові варіанти відповідей. А для того, щоб учню розвиватися і зростати гармонійно, дуже важливо вміти сформулювати власну думку. Слід зазначити, що тестування не замінює інші форми контролю, а тільки доповнює їх.Швидкий темп зміни сучасних інформаційних технологій не дозволяє навчити фахівця раз і на все життя, тому сучасні фахівці в області інформаційних технологій змушені впродовж всього життя постійно займатися самоосвітою. Перед школою на сучасному етапі виникає найважливіша задача – формування інформаційної компетентності, тобто вчитель інформатики зобов’язаний навчити школярів працювати з інформацією – здобувати, аналізувати, творчо використовувати в практичній діяльності. Аналізуючи досвід фахівців, можна констатувати, що для підвищення ефективності навчання на уроках інформатики варто розумно комбінувати як традиційні інтерактивні форми і методи, так і новітні інноваційні методи.В роботі велику увагу приділяю й позакласній роботі з інформатики. В школі щорічно провожу конкурс - гру "Найрозумніший  для учнів 9-11-х класів в рамках тижня математики та інформатики.

 Конкурс - гра "Найрозумніший з інформатики"  скачать


Немає коментарів:

Дописати коментар